“SHO WATANABE”

1974年生まれ。東京都出身。
ペン1本だけで描くペン画、白黒をベースに拡がる独自の世界観を表現する作品をはじめ、シルクスクリーンから油絵などのドローイングを主としたアート性の高い作品を数多く手がける。
また一方で、広告やプロダクツ、空間プロデュース、WEBデザインや執筆活動と幅広い分野でのクリエイティブ活動に定評があり、デジタルとアナログの融合が持ち味のアーティストであり、
チャリティやグロメッツサーファーへのサポートなども熱心に活動しています。自身が手掛けるアパレルブランド、Cloveruは16年目を迎えた根強いファンのいるアパレルブランド。

Born on 1974 in Tokyo.
Japanese artist famous for his pen drawing, which shows his original worldview in black and white,and has produced a number of artistic works of silk-screen prints to oil painting.
He also has an established reputation with his creative works genre widely such as advertisements, products, WEB designs, designs in hair salons and restaurants and writing articles for magazines.
His artworks are a blend of digital andanalog taste. Supports with enthusiasms for charity activities and grom surfing.
16 years has passed since he established his own apprarel label, Cloveru, which has many fans.
Not only influenced by Taro Okamoto, Barry McGee, Sailor Jerry, Peter Max, Marc Newson but also his grandfather who loved painting and his father who loved Jazz.
Worthy to keep an eye on him to see what he will challenge next.

Q1:まずあなたのバックグラウンドを教えてもらえますか?
なんだろう。「遊びですかね」。根本は海だと思います。
遊びの中で必要なソースを生む環境を常に意識しています。板モノだけはずっと続けていますね。
僕らの時代は今みたいなネット環境はなかったからイケてる先輩のスタイルを盗むことが一番の教科書でした(笑)街でも自然でも遊びの中には格好良い人沢山いますから。
そんな環境にいると自然と音楽からライフスタイルまで虜になる。激変したのはアメリカで仕事してからかな。ホイッティアのファクトリーで今のベースができました。
カルチャーをリアルに痛感するというか、衝撃を受けました。
その頃って全てが最高にイケてたんです。しかも本場だし。その時にアナログからグラフィックのノウハウと言うか本場特有の感覚を学んで、帰国してからデザイン事務所や設計関係の企業にも在籍したりしてデザインと言う仕事にまつわる下積みをして独立しました。
Q2:アーティストとして活動し始めたのは何歳ごろですか?またそのきっかけは?
向こうと行き来している頃から仕事的でない着たいモノを着たくなり、「Life style & co.」と言うTシャツを作り始めたのがきっかけかな。
元々古着が好きで、金もないし人とかぶらない野暮ったい感じが向こうっぽいって当時の勝手な解釈で、でもTシャツだけは仲間達がやたら着てる、みたいなのがルーツ(笑)。
結局前の話とリンクするんだけど、今も19歳の時の衝撃から俺の感覚は止まっていて、格好良いなって思う感覚を今でも続けているだけ。
だから今もやってる自分のブランドもこんな時代でも毎度のペースだし、仕事もなんだけどパッションの方が強いのかもしれない。要は仕事上の利幅や聞こえの良いブランディングより、一緒に歳をとれておっさんからキッズまでイカしてて良いと思ってもらえるモノを着れる環境を残して行きたいって言うのが続けている理由かな。良さそうだけど、あまり売ってないブランドが好きなのかも。
作り手の背景が明確に見えるアンダーグランドのブランドって今少ない気がします。
Q3:アートは人々に影響をもたらすと思いますか?もしそうであればどんな事だと思いますか?
思います。音楽と同じ力があると信じています。評価や感じ方は各々ですが、その人にフィットしたものであればハッピーが生まれる。日常の中の気に入った絵でその日1日頑張れたり、その作品を見る事で癒しになったりする素敵なモノだと思う。
1人でも多くの人に見てもらって、感じてもらって、その人の好きな1枚になれる様にこれからも描いていきたいと思います。
Q4:作品を作る際にいつも心がけていることはありますか?
当たり前だけど、まず自分が納得できるモノを描く事。作品創りは生涯続くものだから常に本気で向き合っているけど100%はない。だから毎回、描き続けられる。お産じゃないけど環境を整えます(笑)。
あとは、描き上がる着地点を頭の中で鮮明にプロセスまで含めてピントが合うまで描きません。だから時間がかかってしまうのだけど、右脳的要素と左脳的要素のバランスがフィットして一気に行く感じかな。
Q5:今回坩堝は「日本」をイメージした作品を依頼していますが、どのような作品作りをしましたか?
坩堝自体のブランディングや背景も好きですが、自分らしさも出しつつ、坩堝フリークにこんなの着て欲しいって言う作品を考えました。
特に自分の場合、同じカルチャーでも海や遊びの幅が沢山あるでの他のアーティストにはない坩堝スタイルの一面が表現できれば面白いかなと思いました。
Q6:最後に坩堝に参加しようと決めた理由を教えてください。
坩堝は自分でもリアルに愛用しているブランドだし、ブランドに対する価値観とか創ってるザキミヤの想いも垣間みれて、自身とリンクしてるブランドだから参加しました。後はスタイルは異りますが、熱がある多くのアーティスト達と良い関係でブランディングしつつ発信しているので、自身も素直に参加したいと思いました。
Q1 : Firstly can you tell us your background including your career?
Well, I guess it’s to have fun.
I think it’s origin comes from ocean.
I consciously make environment to create necessary source from a pastime. Actually, I keep doing “board” stuff.
Since there was no such internet environment in my youth, my best textbook was how much I can steal the style from rad elder friends.
There are many rad people both in town and nature in terms of pastime.
In such circumstances, naturally got into music and lifestyle. Dramatic change was after I started working in US. Base of my current work was created in a factory in ホイッティア It was like “feeling keenly”. I was kind of shocked.
At that time, everything was the coolest. US was the best place as well.
I learned way of graphic and particular taste of origin from ANALOG, and then, I worked for designing office and architect company to learn more for my independence.
Q2 : What age have you started your activity as an artist, and what did motivate you?
Since when I went and back between japan and US, I’d felt like wearing what I want to ware but not business like.
Then, I started making T-shirt named “Life style & co.”, and that was beginning.
Much before that, I liked used clothes because I had no money and its style feels like unrefined and that’s US-ish, I thought with my own stereotype “at that time”.
But only T-shirts were worn a lot by my dawgs. It was like that, and that was the root.
Although it can be related to the story above that my sense is kind of held at the time I got huge impact when I was 19, and I’m still doing things which I think “sick”.
So my own brand is like this no matter how the movement of fashion is.
I guess passion might be more important to me also for my work.
I mean I prefer to keep an environment for dudes and kids to wear what they think cool and nice, and getting older with them rather than taking profit and “nice-sound” branding.
I guess that’s the reason I keep doing this.
I probably like brands which seems good, but tough to find out.
In these days, it seems rare to find an underground brand which can be clearly seen the creator and craftsmen’s background.
Q3 : Do you think art influences people? If you do, what kind of thing does it?
I do think so.
It has same power as music, I believe.
Reputation would depend on individual, but as long as it fits a person, happiness comes out.
Good drawing in normal life gives the person motivated for the day, and the person can be relaxed by that artwork sometimes. Such a nice thing.
I want to keep drawing to be the one of those things, and be seen and felt by many more people.
Q4 : Do you have anything to pay attention when you do your work?
To show the idea obviously, and try as new as possible.
Q5 : This time, RUTSUBO held up “JAPAN” as the theme, and could you let us know how you projected the theme to your artwork?
Although it’s basic thing, drawing hat I can convinced first.
There is no 100% because creating artwork goes for my entire life, so I can keep drawing every time.
Although it’s not childbirth, I prepare the environment.
Then, I won’t start until I can imagine and focus clearly the landing point including the process.
That’s why it takes long time, but it’s like I start and go all at once when my right and left brain are synchronized.
Q6 : Finally, please describe what made you to participate RUTUBO project.
IRUTSUBO is a brand I regularly use, and also I can see ZAKIMIYA’s sense of values through over it.
As well, the brand links me.
That’s why I participated.
Besides, I was honestly motivated to participate because RUTSUBO makes its way and dispatch to the public relating with many artists having enthusiasm, even though styles are different.

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